Teorien om Gagné DMGT-model
DMGT modellen er baseret på at udvikle talent på
fundamentet af begravelse. Gagné differentierer
mellem naturlige evner (begavelse) og udviklede
kompetencer (talent) på baggrund af de rette
udviklingsbetingelser.
Det vil sige, at talent i den forståelse rummer
to perspektiver:
• De (arvelige) forudsætninger spilleren har.
• De rammer, det miljø og de omgivelser, eleven
stimuleres af og derfor kan udvikle og udfolde sit
talent (evner) i.
Ifølge Gagné består vores naturlige evner af i
alt fire mentale og to fysiske domæner.
Nøglekriterier i identifikationsprocessen er
således både de naturlige evner, som påvirkes af
miljøet og individets fysiske og mentale
katalysatorer / evner.
En god fodboldspiller skal være handlingshurtig
og har brug for at udvikle kompetencer i alle seks
domæneområder fx. man skal i situationen bl.a. kunne
observere, vurdere og tænke logisk, men også
abstrakt og problemløsende. Man har måske også brug
for at kunne kommunikere og dirigere andre samtidig
med at man hele tiden iagttager, opfatter og
forudser spilsituationerne.
Vigtigste kognitive nøglekriterier er
handlingshurtighed, beslutningsevne og
spilforståelse.
De fysiske nøglekriterier er agility,
koordination, balance, kraftudvikling og hurtighed.
Af mentale nøglekriterier bør nævnes:
Koncentration, attitude, evnen til at klare modgang
samt evnen til at reflektere, være selvansvarlig og
selvkritisk. ALT DETTE KAN TRÆNES.
Her er en kort redegøre for hvad disse domæner
består af:
Intellekt |
bl.a. flydende tænkning,
logisk, sproglig, rumlig, hukommelse,
observation, vurdering, metatænkning.
Kreativitet bl.a. problemløsning,
forestillingsevne, abstrakt, originalitet. |
Social |
bl.a. opmærksomhed,
kommunikation, relationer, leder, tage
ansvar. |
Perception |
bl.a. iagttagelses- og
opfattelsesevne, sansende, proprioception
(billede af kroppens position i rummet). |
Muskulært |
bl.a. styrke, kraft,
hurtighed, udholdenhed.
|
Motorstyring |
bl.a. agility, koordination,
balance, reflekser. |
Hvor evners og begavelsens udvikling primært er
drevet af modning (RAE *), det vil sige gennem
personens arveanlæg, og sekundært af uformelle
læringsprocesser, så er talentudvikling ifølge Gagné
primært drevet af systematisk træning af dygtige
trænere, som kommer til udtryk gennem et hurtigere
og højere niveau af ekspertise.
* RAE = Relative alderseffekt
Vi tror på, at talentudvikling må bygge på en
kombination af barnets evner og på interne og
eksterne faktorer som vilje/motivation i det
rette miljø. Talent er, når barnets eller unges
intelligens kommer til udtryk i praksis gennem et
hurtigere og højere niveau af ekspertise.
DERFOR er talent ikke noget du har, men noget du
træner.
|
|