OTA vision (Visuel Perception)
Alle er fascinerede af bolden. Smid en bold
blandt en gruppe af drenge og de jagter den.
Bikube-effekten gør, at alle spillere vil løbe efter
det samme område, fordi bolden bliver magneten.
Dette er et sundhedstegn, at bolden er en magnet
for børnene. Men udfordringen kommer, når de ikke
ved, hvad de skal/vil/bør gøre, når de så får fat i
bolden. Måske vender de op i en modstander, eller
bruger for mange berøringer, så spillet bliver
langsomt, og flowet udebliver.
For at forberede vores spillere, så godt som
muligt til spillet, arbejder vi systematisk med den
enkelte spiller i tre level. Målet er at give den
enkelte spiller gode OTA færdigheder, som gør det
muligt for spilleren, at være mere bevidst om de
handlinger, de kan gøre, inden de modtager bolden.
Denne fornemmelse for områder er ikke noget, man er
født med. Det er vores erfaring, at man kan træne
sig til det.
I vores LEVEL 3 arbejder den enkelte
spiller med sine OTA færdigheder med fokus på touch
og afleveringer, således at spilleren tekniske
færdigheder automatiseres, så spilleren kan
fokuserer på spillet på banen.
I LEVEL 2 arbejder vi både med spillerens
tekniske færdigheder samt spillerens evne til at
omsætte sine færdigheder i spiller ved at orientere
sig (perception).
Når spillerens touch og afleveringer er
automatiseret, så frigøres spillerens øjne til at
observere. Ved hver aflevering er der en
forberedelsesfase, som involverer flere spillere: En
der afleverer, og en der modtager bolden. Jo, før de
implicerede forbereder sig, reagerer og justerer
dette, optimeres kvaliteten af afleveringen.
Spilleren, der modtager bolden skal forberede sig og
indsamle informationer: Scanne bolden hastighed
1), retning og placerer sig gunstigt (læs:
retvendt) og i god balance bag bolden.
Den spiller,
der aflevere skal evne at observere, hvilken
hastighed 1) bolden skal have og om
afleveringen skal ligge i rum eller til fod i
forhold til med- og modspillere (perception).
1) Vi kalder dette boldens temperatur.
I LEVEL 1 skal spilleren kunne se sig selv
i spillet. Her er spilleren observationer før de
modtager bolden vigtige. Vi kalder det OTA vision
(Visuel perception), som dækker over, om spilleren
evner at se væk fra bolden, inden man modtager den.
Dette kan gøres over begge skuldre, og det kan gøres
kort og langt. Vi kalder det at scanne området via
SØG, og definerer det, som en bevægelse af
hoved/krop, hvor spillerens ansigt midlertidigt
vender væk fra bolden.
Formålet med SØG er at indsamle informationer om:
• Hvor er modstanderne?
• Hvor er nærmeste medspillere?
• Hvor er der frie områder?
En søgning skal gerne aflede en justering, som
kan være af egen kropsholdning eller position på
banen. Tre væsentlige parametre under OTA visuel er
vigtige:
- Frekvens – Hvor ofte søger spilleren i en
periode på 10 sekunder inden boldmodtagelse?
- Timing – Ser spilleren sig omkring, når der er
tid. F.eks. ved en pasning mellem to medspillere
og/eller når bolden er på vej til ham?
- Justering – Hvad bruger spilleren de informationer
til, der kommer via søgene?
En god OTA spiller skal være på forkant, og vide
hvor der er frie områder, og hvor med og modspillere
befinder sig. ALTSÅ kunne se sig selv i spillet.
Vi arbejde i level 1 med at spillerne oparbejder
en frekvens i deres søgning, dernæst en søgetiming,
således at spillerne søger hensigtsmæssigt, og
slutteligt når de er trygge i at søge, begynder at
forholde sig til informationer fra deres søg, og
reagerer og justerer.
Det interessante i OTA er, at det ikke behøver at
være et tema i sig selv, men kan være en del af al
spiltræning og udvalgte øvelser. Visuel OTA er
derfor lagt ind i øvelserne i level 2 og 1 og vi
arbejder med at optimere spillerens visuelle
perception:
Før: Modtag – Se – Beslut – Udfør
Nu: Scan – Beslut – Modtag – Udfør
Hvis spillerne kan scanne med større frekvens og
bedre timing, tror vi på, at de kan skabe mere flow
og større spilforståelse. Gennem visuel perception
modtager øjnene informationer, som skal håndteres i
occipital delen af hjernen. Alle de færdigheder, vi
kalder automatisering sker omme i lillehjernen og
det er her, vi også har vores grund færdigheder som
fx at gå, løbe og cykle.
Selve SØG funktionen er afhængig af frontal
lappen i hjernen. Det er her vores center for
beslutninger ligger.
Vi har derfor udviklet OTA princippet som en del
af træningen på MSC ud fra følgende ide:
MOTORIK (OUTPUT), f.eks. hop og spark, skal
kombineres med SENSORIK (INPUT), f.eks. opfattelsen
af, hvad der rører sig omkring dig (syn, hørelse,
berøring), supplerende med
en masse KOMPLEKS CENTRAL PROSESSERING,
hvilket betyder, at hjernen hurtigt skal kunne
behandle alle data og sende besked ud til resten af
kroppen om, hvordan den skal agere.
Næsten på alle vores øvelser har vi indlagt OTA,
så spillerne gennem legen bliver trænet i, at skulle
håndtere flere stimuli til hjernen og dermed blive
bedre til at håndtere flere inputs på en gang. Det
er netop disse færdigheder, som gør forskellen på
højeste niveau.
OTA vision er udviklet af borneakademi.dk i
samarbejde med Jacob F. Hacke, fysioterapeut BSc &
osteopat D.O, som har
været konsulent på opgaven.
|